Tulosta

Polttoainelämmitin ohjeita

Polttoainelämmitin ohjeita

Polttoainelämmitin ohjeita

Webasto, eberspächer tai Volvon Ardic polttoainelämmitin ei toimi /käynnisty, pysy päällä tai savuttaa. Tällä sivulla kerromme polttoainelämmitin käytöstä ja ongelmista. Samat ohjeet pätevät yleisesti kaikkiin polttoainekäyttöisiin lämmittimiin, myös tehdasasenteisiin.

Polttoainelämmitin ei käynnisty:

  • Akun jännite liian alhainen? Lämmittimen automatiikka ei anna käynnistää tai sammuttaa laitteen jos virtaa vähän. Tämä ongelma lyhyttä matkaa ajaville, akku ei lataudu tarpeeksi lyhyessä ajossa. Virran riittävyyttä voi parantaa akkulaturilla.
  • Onko talvilaatua tankissa? koskee diesel autoja. Epäpuhdas tai kesälaadun polttoaine sakkaantuu helposti tai tukkii lämmittimen pienet putket.
  • Onko polttoainetta riittävästi tankissa? Polttoainelämmitin ei käynnisty jos tankissa vähän polttoainetta. Jos autosi tankki on aina lähes tyhjä, kertyy tankkiin kosteutta. Tästä seuraa ongelmia ajan saatossa lämmittimelle sekä autolle.
  • Jos käytössä on kauko-ohjain, kannattaa paristo vaihtaa lämmityskauden alussa. Jos autossasi on lämmittimellä puhelinkäynnistys: Onko liittymä vielä hengissä / sanottu irti, prepaid kortti voimassa? 

Polttoainelämmitin käynnistyy, mutta:

  • Ohjaamo ei lämpene? Tarkasta onko automaatti-ilmastointi on asetettu oikein ennen auton sammuttamista. Puhallus kannattaa suunnata tuulilasille. Osassa autoista pitää valita oikea puhallin nopeus, käytä 1-2 tehoa. Lämmitin ei yleensä käynnistä heti auton omaa puhallinta, vasta 5-10 min kuluttua käynnistyksestä.
  • Savuttaa tai pitää normaalia kovempaa ääntä. Lämmitin kaipaa huoltoa.

Polttoainelämmittimen käyttöaika:

  • Alle 10 minuuttia käyttöaikoja kannattaa välttää. Lyhyt käyttö karstaa lämmitintä ja seuraa ongelmia. Sama koskee Diesel autoja joissa on polttoainelämmitin joka käynnistyy vain ajon ajaksi..
  • Käyttöaika lauhoilla keleillä 15-20 min. Kovemmilla esim.  -20 astetta 30min
  • Kesälläkin kannattaa muutama kerta käynnistää polttoainelämmitin. Syksyllä lämmityskauden alettua saattaa vastassa olla muuten epämieluinen yllätys. Lämmittimessä jo oleva polttoaine olla niin väljähtynyttä, että lämmitin ei käynnisty ):
VAG tehdasasenteisen Webasto polttoainelämmittimen ongelmat:
  • Webasto Thermo Top V (Venturi) VAG, alkuperäisenä useissa VAG diesel autoissa, Passat, Caddy,Touran, Octavia...
  • Varsinkin jos autolla on ajettu paljon, (yli 200000 km) kannattaa tilalle vaihtaa Webasto ThermoTop Evo 5KW.laite korjauksen sijaan. Kokemus osoittanut että välttämättä kalliskaan remontti  Thermo Top V laitteelle ei takaa täyttä toimivuutta. Laite toimii hyvin olleessaan täysin kunnossa, mutta pienikin kuluma aiheuttaa jo ongelmia. Tämä koskee vain VAG: n alkuperäistä Thermo top V mallia. Samalla automaattikäynnistys kannattaa ottaa pois ja muuttaa ajastinkäyttöiseksi. Nyt tilalle on saatavana myös vaihtolämmitin ( Thermo top V ) Katso täältä lisää: Webasto vaihtolämmittimet

Toimiiko webasto biopolttoaineella:

Yhteensopivuus uusien BIO polttoaineiden kanssa. Webasto Thermo Top E/C/P ja EVO

  • E5 Bensiini jossa 5% etanolia.Täyttää standardin: DIN EN 228. Soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Thermo Top E/C/P ja EVO lämmittimiin.
  • E10 Bensiini jossa 10% etanolia. Täyttää standardin: DIN 51626-2. Soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Thermo Top E/C/P ja EVO lämmittimiin. Lämmitysteho laskee noin 5%
  • E85 Etanolipolttoaine jossa etanolipitoisuus 70-86%. Täyttää standardin: DIN 51625. Ei hyväksytty Thermo Top E/C/P ja EVO lämmittimiin

Webasto käyttöohjeet

Eberspächer käyttöohjeet

Webasto, eberspächer ,Volvon Ardic sekä alkuperäis polttoainelämmitin huolto ja korjaus. Auto-Alarm Finland Oy, Hirsimetsäntie 10, Lahti

Lämmitin Spesialisti Lahdessa ! Puh. 0103207170 tai ajoneuvoturva@autoalarm.fi